Akademik Birimler
İlkokul yılları kuşkusuz çocuklarımızın yaşamlarındaki en önemli, en heyecanlı başlangıçlardan biridir. Akademik ve bilişsel temellerin oluşturulmasının yanında duyuşsal, sosyal, fiziksel gelişimin de çok değerli olduğu bu süreci bizler öncelikle “bağ kurmak” üzerine inşa ederiz. Zira okulu, öğrenmeyi bilişsel bir süreç olmanın ötesinde duyuşsal
anlamda da tanımlamaktayız.
Temel amacımız Atatürk ilke ve devrimlerine bağlı, kültürler arası saygıyı önemseyen, barışçıl, duyarlı, sorgulayan, farklılıklara saygılı, iş birliğine inanan bireyler yetiştirmektir.
Bununla beraber merak etmekten ve öğrenmekten keyif alan, günlük yaşamda gereksinim duyulan temel bilgilere ve yaşam becerilerine sahip, öğrendiklerini yaşamın farklı alanlarında kullanabilen ve yarına kalabilen bireyler yetiştirmeyi amaçlamaktayız.
1, 2, 3 ve 4. sınıf seviyelerinde derslerimiz, MEB programı ve IB-PYP disiplinler üstü temaları ile ilişkilendirilerek diğer disiplinler ve günlük yaşam becerileri ile bağlantılı olacak şekilde yapılandırılmaktadır. Çocuklarımızın ihtiyaçları, bireysel farklılıkları ve hazır bulunuşluk düzeylerine göre “mutlu öğrenme alanları” oluşturmaya çalışırız.
Ders tasarımları farklı öğrenme stillerine sahip öğrencileri kapsayacak şekilde oyun temelli planlanır. Sınıf ortamının yanı sıra farklı yaşam alanları da kullanılarak öğrencinin yaparak, yaşayarak öğrenmesine olanak sağlanır. Bu amaçla düzeye uygun şehir içi ve şehir dışı geziler, yazar söyleşileri yapılır. Öğrencilere dayanışma ve yardımlaşma becerileri kazandırmak, çevresine ve topluma karşı duyarlı bireyler olarak yetişmelerine katkı sağlamak amacıyla toplum hizmeti çalışmalarına yer verilir.
Bununla beraber 1 ve 2. sınıflarda matematik dersinin bir saati, Montessori dersliğinde işlenir. Bu saatlerde Montessori matematik materyalleri kullanılarak 1 ve 2. sınıf öğrencileri için soyut olan matematiksel kavramları daha iyi anlamaları ve öğrenmeleri amaçlanır.
Çocuklarımızı bilimin renkli, şaşırtıcı ve eğitici yüzüyle tanıştırmak ve bilimsel düşünme becerilerini küçük yaştan itibaren edinebilmeleri için 1 ve 2. sınıflarımızda “Eğlenceli Bilim Uygulamaları” dersleri yapılır. Bu derslerde öğrencilerimizin merak duyguları harekete geçirilerek deney, gözlem ve araştırma yapmaları sağlanır.
Tüm düzeylerimizde öğrencilerimizin kendilerini ifade etmelerine fırsat vermek, yaratıcılıklarını ve estetik duygularını geliştirmek için “Yaratıcı Drama” çalışmaları dersi yapılır.
Yerleşkemizde bulunan planetaryum aracılığıyla öğrenciler, gökyüzünün büyüleyici görünümünü ve hareketlerini son derece gerçekçi simülasyonlarla inceleyebilmekte; uzayı ve evreni üç boyutlu izleme ve anlama fırsatına sahip olabilmektedir.
İlkokul öğrencilerimizin akademik gelişimi , derslerdeki etkin katılımları, grup çalışmalarındaki iş birlikleri ve projelerdeki yaratıcılıkları gibi gösterdikleri performanslar üzerinden detaylı bir şekilde değerlendirilir. Bu süreçte öğrencilerin sınıf içi tartışmalara katılımları, problem çözme becerileri ve konuları anlama düzeyleri de önemli rol oynar.
Öğrencilerimizin öğrenme sürecindeki gelişimini görmek, kendi gelişimini izlemesine fırsat vermek, zaman içindeki öğrenimlerini belgelemek, öz değerlendirme yapabilmelerini sağlamak ve gelişimlerine yönelik geri bildirimde bulunmak amacıyla her yılın sonunda portfolyo sunumları yapılır.
Ispartakule Işık Ortaokulunda Türkçe dersleri; öğrencilerin ulusal ve evrensel kültürün, değerlerin farkında, çağdaş bir dünya insanı olmaları çerçevesinde yapılandırılmıştır.
Temel hedefler; Türkçeyi bilinçli, doğru ve özenli kullanan, okuduğunu anlayan, kendini yazılı ve sözlü en iyi biçimde ifade ederek etkili iletişim kurabilen, okuma alışkanlığı kazanmış, eleştirel ve sorgulayıcı düşünebilen, bir üst öğretime eksiksiz hazırlanmış bireyler yetiştirmektir.
Türkçe programındaki dinleme/izleme, konuşma, okuma ve yazma ile ilgili beceriler sarmal bir yapı içinde metinlerle ilişkilendirilerek verilirken bu öğrenme alanları öğrencilerin üst düzey bilişsel becerilerini, entelektüel becerilerini geliştirecek ve öğrendiklerini yaşamlarına aktarabilecekleri, 21. yüzyıl okuryazarlık becerilerini geliştirebilecekleri çalışmalarla örülüdür.
Bu becerilerin geliştirilmesi için Türk ve dünya edebiyatından seçilmiş edebî eserler, farklı disiplinlerin okuryazarlık becerilerini geliştiren metinler, çeşitli kısa film ve animasyonlar, görsel okuma çerçevesindeki grafik, infografik, afiş, resim, karikatür, gazete ve dergiler ders materyali olarak kullanılır. Ayrıca bölüm öğretmenleri tarafından MEB müfredatına uygun hazırlanan ders notları fasiküller biçiminde öğrencilere verilir. Derslerde farklılaştırılmış eğitim, drama, bireysel sunumlar ya da grup sunumları gibi farklı yöntemlerle teknolojinin de etkin kullanımıyla kazanımların yerine getirilmesi hedeflenir.
Ispartakule Işık Ortaokulunda, öğrencilerimizin Türkçe derslerinde bu hedeflere ulaşabilmeleri için ayrıca ders dışı pek çok farklı etkinlik düzenlenir. Bu etkinliklerden bazıları şunlardır:
● Gezen Kitap
● Yazarlarla Buluşmalar
● Hazırlıklı, Hazırlıksız Konuşma Etkinlikleri
● Münazaralar
● Yarışmalar
● Farklı Türlerde Yazma Çalışmaları
● Çocuklarla Felsefe (P4C)
● Yaratıcı Drama Etkinlikleri
● Geziler
● Okul Dergisi Çalışmaları
“Mantık sizi A’dan B’ye götürür, hayal gücü ise her yere…”
Albert Einstein
Matematik sayı, zaman kavramlarını bilmek, tartmak ve ölçmek, aritmetik işlemler yapabilmenin ötesinde mantıksal düşünmeyi öğrenmenin, kesinliğe erişmenin ve evrensel doğruları bulmanın bir aracıdır.
Matematik eğitimi öğrencilerin matematiğin evrensel bir dil olduğunu, bilimi, sanatı, sporu anlamayı kolaylaştırdığını, matematik kültürü kazanarak yaşamın içindeki matematiği keşfetmesini hedefler.
Matematik dersinin genel amaçları; öğrencilerin bireysel potansiyellerini açığa çıkarmak ve geliştirmek, matematiğe karşı olumlu tutum geliştirmelerini sağlamak, analitik düşünce sistemini ve mantığı kullanabilmelerini sağlamaktır.
Bilginin kalıcı olmasına destek veren yöntem ve teknikler ile ezberden uzak bir öğrenme ortamında öğrencilerimizin Millî Eğitim Programı’nın hedeflediği kazanımlara ulaşması sağlanmaktadır. Matematik dersi öğretim programı; sayılar ve işlemler, cebir, geometri ve ölçme, veri işleme ve olasılık olmak üzere beş öğrenme alanından oluşmaktadır. Ayrıca program öğrencilerin aşağıdaki bilgi ve beceri kazanımlarını edinmelerini hedefler:
- Matematiksel okuryazarlık becerilerini geliştirebilmek
- Matematiksel kavramları anlayabilmek ve günlük hayatta kullanabilmek
- Problem çözme becerilerini geliştirmek
- Matematiksel terminoloji ve dili doğru kullanabilmek
- Tahmin etme ve zihinden işlem yapma becerilerini etkin bir şekilde kullanabilmek
- Sistemli, dikkatli, sabırlı ve sorumlu olma özelliklerini geliştirebilmek
- Eleştirel düşünme, araştırma yapma, keşfetme becerilerini geliştirmek
- Geometrik cisim ve şekiller ile ilgili temel kavramları ve özellikleri kavramak
Öğrencinin anlamasına odaklı hazırlanan ders tasarımları farklı öğrenme stillerine sahip öğrencileri kapsayacak şekilde planlanır. Konu girişlerinde öğrencilerin farkındalıklarını artırmak amacıyla giriş aktiviteleri yapılmaktadır. Bu aktiviteler seçilirken öğrencilerin ilgilerini çekebilecek, akılda kalıcı, günlük hayat örnekleri seçilmeye çalışılmaktadır. Temel sorular yönlendirilerek öğrencilerin eleştirel düşünme becerisi desteklenmektedir.
Matematiğe ilgisi olan öğrencilerimizin üst düzey düşünme becerilerini geliştirmek amacıyla ulusal ve uluslararası alanda kendilerini değerlendirmeleri için çeşitli proje ve yarışmalara, bilimsel sınavlara katılımları teşvik edilmektedir. Math League, Uluslararası Urfodu Bilim Temelleri Bilgi Yarışması, İSBO - Matematik Bilim Olimpiyatları, TÜBİTAK Matematik Olimpiyatları katılım sağlanan ulusal ve uluslararası yarışmalar arasında yer almaktadır.
Öğrencilerimizin konuları kalıcı anlama ile bir üst sınıfa taşıyabilmesi amacıyla akıl oyunları etkinlikleri, konu kavrama testleri ve ünite değerlendirme testleri, çıkış bileti gibi süreç odaklı ölçme değerlendirme yöntemleri ağırlıklı olarak kullanılır. Öğrencilerin öğrenme eksikleri belirlenir ve kazanım eksiklerini gidermek için gerekli çalışmalar planlanır ve uygulanır.
Haftalık yapılan nokta etüt ve hafta içi etüt çalışmaları ile öğrenciler akademik olarak desteklenmektedir. Pekiştirme amaçlı yapılan nokta etüt çalışmalarına ek olarak ileri matematik etüt çalışmaları da yapılarak öğrencilerin bireysel ihtiyaçlarına uygun çalışmalar sunulmaktadır.
"Bir yerlerde inanılmaz bir şey keşfedilmeyi bekliyor." Carl Sagan
FMV Işık Okulları vizyonumuz doğrultusunda fen bilimleri eğitimi; öğrencilerimizin kendilerini ve çevrelerini olumlu yönde geliştiren, ülkelerine ve insanlığa katkıda bulunan üretici bireyler olmalarını sağlar.
Fen bilimleri dersinin genel amaçları; araştıran, bilgiyi sorgulayan, eleştirel düşünebilen, bilim okuryazarı bireyler yetiştirmektir. Öğretim programında disiplinler arası bir bakış açısıyla araştırma-sorgulamaya dayalı, proje-problem temelli çalışmalar ile öğrencinin öğrenme sürecine aktif katılımının sağlandığı, bilginin transferine dayalı öğrenme yaklaşımı temel alınmıştır.
Bilginin kalıcı olmasına destek veren yöntem ve teknikler ile ezberden uzak bir öğrenme ortamında öğrencilerimizin Millî Eğitim Programı’nın hedeflediği kazanımlara ulaşması sağlanmaktadır. Ayrıca program öğrencilerin aşağıdaki bilgi ve beceri kazanımlarını edinmelerini hedefler:
- Gözlem yapma, ölçme, sınıflama, verileri kaydetme, hipotez kurma, verileri kullanma, model oluşturma, değişkenleri değiştirme ve kontrol etme, deney yapma gibi bilimsel ve bilişsel süreç becerilerine sahip olmak
- Bilimsel bilginin kullanılmasına ilişkin analitik düşünme, karar verme, yaratıcılık, girişimcilik, iletişim ve takım çalışması gibi yaşam becerilerine sahip olmak
- Mühendislik ve tasarım becerilerine sahip olmak
- Temel fen kavramlarını, olgularını, yasa ve kuramlarını içeren fen bilimleri altyapısına sahip olmak
- Bilimsel donanım ve bakış açısı kazanarak günlük yaşam sorunlarının çözümünde bilimsel yöntemleri uygulayabilmek
- STEAM (Fen, Teknoloji, Mühendislik, Sanat ve Matematik) etkinlikleri ile bilim, teknoloji, toplum ve çevre arasındaki etkileşimi anlamak
- Çevre sorunları hakkında farkındalıklarını artırmak
Farklılaştırılmış eğitim içerikleri ile farklı öğrenme stillerine sahip öğrencileri kapsayacak şekilde ders tasarımları planlanır. Öğretim yaklaşımlarının belirlenen hedef/hedeflere ulaşıldığının kontrolünün sağlanması için kullanılan çeşitli ölçme-değerlendirme yöntemlerinin yanı sıra öğrencilerin ulusal ve uluslararası proje ve yarışmalara, bilimsel sınavlarına katılımı teşvik edilmekte, eğlenceli ve öğretici kulüp çalışmaları yapılmaktadır.
Süreç odaklı ölçme değerlendirme yöntemleri ile öğrencilerin öğrenme eksikleri belirlenir ve kazanım eksiklerini gidermek için gerekli çalışmalar planlanır ve uygulanır.
Öğrencilerin yaparak, yaşayarak kalıcı anlamalarını sağlamak için her seviyede etkin laboratuvar çalışmaları gerçekleştirilmektedir. Ders içi eğitim-öğretim sürecinin yanı sıra ders dışı öğrenme ortamlarını değerlendirmek amacıyla yurt içi ve yurt dışı geziler düzenlenir.
Ispartakule Işık Ortaokulunda Sosyal Bilimler dersleri; önce insanları ve yaşamlarını konu alan, kendi kendimizi ve diğer insanlarla olan ilişkilerimizi anlamamızı sağlayan, öğrencilerimize vatandaşlık yeterlilikleri kazandırmak için diğer sanat, edebiyat ve sosyal bilimlerin disiplinler arası bir yaklaşımla birleştirilmesinden oluşan bir çalışma alanıdır.
Sosyal bilgiler dersinde tarihî olaylar anlatılarak öğrencinin geçmişte yaşanılan olaylardan ders çıkarması, ülkemizde ve dünyada yaşananlardan haberdar olması, tüm insanlığı ilgilendiren sorunlar hakkında düşünmesi, çözüm yolları araması, içinde yaşadığı toplumun kültürel özelliklerini daha iyi anlaması ve topluma karşı sorumluluklarının bilincinde olması beklenir.
Öğrencilere geçmişteki tarihî olaylardan yola çıkarak bugün için neler yapılabilir, yaşadığı topluma ve ülkeye iyi bir vatandaş nasıl olunur, bugünü ve geleceği etkileyen etkin vatandaş olma bilinci verilir.
Etkin bir vatandaş olan, demokrasiye ve onun gücüne inanan, geçmişinden yola çıkarak
geleceğine sahip çıkan, düşünebilen, farklılıklara saygılı, çağının yeniliklerine ayak uydurabilen, gelecek nesillere iyi örnek olmayı amaçlayan birey yetiştirmek Ispartakule Işık Ortaokulu sosyal bilimler derslerinin temel amaçlarıdır.
Sosyal Bilimler derslerinde bu amaçlara ulaşabilmek için ders içi ve ders dışı pek çok etkinlik düzenlenir. Bu etkinliklerden bazıları şunlardır:
● Bölüm öğretmenleri tarafından MEB müfredatına uygun hazırlanan ders notları, dijital kaynaklar ve basılı materyaller kullanılır.
● Kısa filmler, belgeseller, animasyonlar izlenir; yorumlanır.
● Karikatür ve fotoğraf analizleri, harita-grafik ve tablo okuma çalışmaları yapılır.
● Olaylara farklı bakış açıları getiren örnek metinler, makaleler analiz edilir.
● Sosyal katılımın öneminden hareketle teknolojiyle destekli sunumlar, web 2.0 dijital uygulamaları kullanılır.
● Farklılaştırılmış öğretim yöntemleri, bilişsel buradalık eğitim tasarımı ve aktif öğrenme metotlarıyla öğrenme kalıcı hâle getirilir.
● Bu hedefler doğrultusunda öğrencilerin ulusal / uluslararası proje ve çalışmalara katılmaları desteklenir.
● Çevrim içi seminerler, söyleşiler, paneller, sergiler, projeler, sanal müze / gezi turları ve grup çalışmalarıyla da dersin programı zenginleştirilir.
Okulumuzda İngilizce dil eğitimi kendini her fırsatta geliştiren, alanında uzman öğretmen kadromuzla çağdaş eğitim yöntemleri ışığında verilmektedir. İngilizce dil programımızın hedefi, öğrencilerimizi ilkokulun sonunda Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) standardına göre A2 düzeyine, ortaokulda ise B1 düzeyine ulaştırmaktır. 8 yıllık İngilizce eğitimi sonunda hedefimiz, bulundukları ortamda İngilizce iletişim kurmaları gerektiğinde dili akıcı olarak kullanabilen bireyler yetiştirmektir. Bunun yanı sıra, İngilizceyi bilgiye ulaşmada araç olarak kullanabilen, sorgulayan, 21. yüzyıl becerilerine sahip dünya vatandaşı bireyler yetiştirmek diğer hedeflerimiz arasındadır.
Okulumuzda İngilizce dersleri dört ana beceri olan dinleme, okuma, yazma ve konuşma alanlarında öğrencilerin kendilerini doğru ve akıcı şekilde ifade etmelerini sağlayacak şekilde yapılandırılmıştır. İngilizce dilinin pekiştirilebilmesi, günlük hayatta ihtiyacımız olan bir iletişim aracı olarak algılanması için her düzeyde, düzeye uygun aktiviteler aracılığıyla öğrencinin dili etkin biçimde kullanmasını amaçlamaktayız.
Düzey bazında planladığımız Spelling Bee, Quiz Show, Jeopardy Game gibi yarışmalarla hem eğlenceli hem de bilgilerini pekiştirme fırsatı veren etkinlikler, Show & Tell, Video Presentation ve Web2.0 temelli
interaktif araçlarla öğrencinin kendisi İngilizce ifade etmesini sağlayan etkinlikler,sınıf içinde düzenlenen münazaralar, yıl boyunca yaptıkları çalışmaların öğrencilerimiz tarafından velilerimize yıl sonunda sunulması gibi etkinlikler dilin etkin kullanılması amacıyla planladığımız tamamlayıcı dil çalışmalarından bazılarıdır.
Okulda uyguladığımız ölçme ve değerlendirmelere ek olarak öğrencilerimizin İngilizce becerilerini uluslar arası standartlarda bağımsız ve objektif bir şekilde değerlendirebilmek için yetkili bir kurum aracılığıyla 5. sınıflarımız TOEFL Primary Step 1 ve TOEFL Primary Step 2 sınavına, 8. sınıflarımız ise TOEFL Junior Sınavına katılırlar. Bu sınavlar, uluslararası geçerliliğe sahip sertifika sınavlarıdır. Öğrencilerimizin sınav ücretleri vakfımız tarafından karşılanmaktadır.
Modern dünyanın en önemli gereksinimlerinden biri olan kültürler arası iletişim ve etkileşimi göz önünde bulundurduğumuzda birden fazla dil bilmenin önemi hemen ortaya çıkar. Bu bilinçle Ispartakule Işık Okulları Kampüsünde öğrencilerimiz ilkokul 4. sınıftan itibaren İngilizcenin yanında ikinci yabancı dillerini öğrenmeye başlarlar. Kampüsümüzde Almanca, Fransızca ve İspanyolca ikinci dil seçeneği olarak sunulmaktadır.
Öğrencilerimizin 4. sınıfta öğrenmeye başlayacağı ikinci yabancı dili seçerken bilinçli bir şekilde kendi kararlarını vermesi, dil öğrenme motivasyonlarını olumlu yönde etkileyeceğinden ilkokul 3. sınıf öğrencilerimize 2. yarıyılda çeşitli ikinci yabancı dil tanıtım dersleri ve etkinlikleri yapılır. Kendisine sunulmuş bu fırsattan sonra seçimini yapan öğrencilerimiz, 4. sınıfta seçtiği ikinci yabancı dile ortaokulda da devam eder.
İkinci yabancı dil eğitiminde hedefimiz, ortaokuldan mezun olan öğrencilerimizin Avrupa Ortak Dil Çerçevesi (CEFR) kriterlerine göre temel kullanıcı seviyesinde (A1) kendilerini bu dilde günlük hayatta rahatça ifade edebilmelerini sağlamaktır.
Ortaokulda öğrencilerimiz uluslararası geçerliliği olan ve bağımsız kuruluşlar tarafından yürütülen Almanca TELC, Fransızca DELF ve İspanyolca DELE sınavlarına girebilmekte ve dil becerilerini sertifika ile belgeleyebilmektedirler.
Beden Eğitimi ve Spor Bölümü olarak hedeflerimiz; öğrencilerimizin sporla ilgili temel bilgi ve becerileri edinmeleri, beden eğitimi ve sporun sağlık ve serbest zamanların değerlendirilmesine katkısının farkında olmalarının sağlanması, işbirliği, liderlik yapma, görev ve sorumluluk alma, kendine güven duyma, çabuk karar verme, dostça oynama, kazanma ve kaybetmeyi kabullenme ve demokratik davranma gibi kazanımları elde etmelerinin sağlanmasıdır.
Beden eğitimi ve spor derslerinde, 1. sınıf öğrencilerimize yüzme seviye tespiti, 3. sınıf ve daha büyük yaşlardaki öğrencilerimize ise fiziksel uygunluk ve beceri testleri yapılır. Bu testlerle amacımız öğrencilerimizi ilgi ve yeteneklerine doğrultusunda spor branşlarına yönlendirerek spor yapma alışkanlığı kazanmalarını sağlamaktır.
Ders dışı etkinlikler kapsamında, okul içi etkinlik ve turnuvalar, her çapta ferdi ve takım yarışmalarına katılım, söyleşiler, sportif yaz ve kış kamplarınız gibi birçok çalışma yapılmaktadır.
Yerleşkemizde bir kapalı spor salonu, kapalı yüzme havuzu, fitness salonu, masa tenisi alanı, jimnastik salonu, dans - bale salonu, atletizm pisti, yapay çim futbol sahası, tenis kortu, basketbol ve voleybol sahaları bulunmaktadır.
onları yönlendirmek görsel sanatlar ve müzik derslerimizin temel amacıdır.
İlköğretim müzik derslerimiz, çocukların müzikle erken yaşta tanışarak ilgi ve yetenekleri
doğrultusunda yönlendirilmeleri ve okul yaşantıları boyunca sahne deneyimi yaşamaları için fırsatlar
yaratılması anlayışından yola çıkılarak yapılandırılmaktadır.
Öğrencilerimize 1 ve 2. sınıftan başlayarak yaratıcılıklarını ortaya çıkarabilecek, sosyal ve grup
becerilerini geliştirerek kendilerini müzikle ifade edebilecekleri çalışmalar sunulur. 1. sınıfta Orff
yaklaşımı ile planlanan derslerimizde öğrencilerimizin bedensel farkındalık ve ritmik algı
geliştirmelerine yardımcı olunurken 2 ve 3. sınıflarda birbirini destekleyen solfej çalışmaları ile 4. sınıf
itibarıyla gerçekleştirilen enstrüman eğitimine hazırlık çalışmaları yapılır. İşitsel ve ritmik
değerlendirmeler sonucunda yetenekleri ve ilgi alanlarına göre farklı enstrümanlarda branşlaştırılan
öğrencilerimizin müzik, estetik, kültür ve sanat alanındaki gelişimleri desteklenirken aynı zamanda
bireysel enstrüman çalma becerilerinin de geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
Sosyal etkinlik çalışmalarında perküsyon, koro ve orkestra öğrencileri yıl boyunca yapılan etkinliklerde
yer alarak müzikal performans sergilemektedir. Ayrıca her yıl dünyanın çeşitli ülkelerinde yapılan
uluslararası yarışmalara katılarak ülkemizi en iyi şekilde temsil eden çok sesli okul koromuz, farklı
kültürlere ait eserleri seslendirirken bir yandan da sanatın evrenselliğini yaşayarak öğrenmektedir.
Öğrencilerimizin hayal gücünü, yaratıcılığını ve öz güvenini geliştirmeye yönelik gerçekleştirilen görsel
sanatlar derslerimizde; sanat alanında etik davranan, görsel okuryazarlık becerisine sahip, estetik
bilinci gelişmiş öğrenciler yetiştirilmesi hedeflenir.
İlköğretim programımızda, öğrencilere resimde kompozisyon bilgisi kazandırılarak ressamlar ve sanat
akımları tanıtılmaktadır. Derslerimizde öğrencilerimizin pastel boya, sulu boya, kuru boya, akrilik boya
ve çeşitli materyalleri kullanarak öğrendiklerini özgün şekilde yansıtmaları sağlanmakta, müze
ziyaretleri ve görsel sunularla sanat eserleri ve farklı kültürlere ait ortak değerleri koruma ve
sahiplenme bilinci öğretilmektedir.
Öğrencilerimizin sanatsal, bedensel ve zihinsel açılardan gelişmeleri sağlanarak ilgi alanları
doğrultusunda seramik, sanat atölyesi, heykel, plastik sanatlar sosyal etkinlik kulüplerimize
yönlendirilmektedir.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ
21. yüzyılda çocukların sahip olması gereken en temel beceriler; yaratıcılık, eleştirel düşünme, iletişim ve iş birliği olarak tanımlanmaktadır. Teknolojinin ilerlemesi ve eğitime sunduğu yenilikler, aynı zamanda getirdiği basitlik, öğrencilerin bu becerileri kazanmasını oldukça kolaylaştırmaktadır.
Bu becerilerinden birisi “Computational Thinking / Bilgi İşlemsel Düşünme” kavramı, her bireyin sahip olması gereken bir düşünme biçimi olarak tanımlanmakta olup daha net olarak “bilgisayar bilimini kullanarak problem çözme becerisi” şeklinde ifade edilmektedir. Bu kavramın temelinde, algoritmik düşünme ile büyük problemler küçük parçalara ayrılır; sonuç gözlemlenerek en başta öngördüğü sonuca göre doğru adımlar atılmaya devam edilir. Bu becerileri kazanan bireylerin derslerdeki ve günlük hayattaki sorunlarını da kolaylıkla çözebilmeleri hedeflenmektedir.
Geleceğin üretme, tasarlama, kodlama ve düşünme becerileri üzerine kurulduğu ve dijital vatandaşlık bilgisinin global bir gereksinim hâline geldiği bilinciyle FMV Ispartakule Işık Okulları Bilişim Teknolojileri Bölümü; bilişim teknolojileri dersi müfredatını her yıl güncel bilgi, yazılım ve bakış açısıyla revize etmektedir.
Bilişim teknolojileri dersi; anaokulu, ilköğretim ve lise seviyelerinde k12 bütünlüğünü sağlayacak şekilde planlanmakta, güncellenmekte ve yürütülmektedir.
Hızla değişen teknolojik standartlar, donanım ve yazılımlara bağlı olarak dinamik bir içerik ve fiziksel yapılanma için Bilişim Teknolojileri Bölümü, gerekli düzenleme ve güncellemeleri gerçekleştirmektedir.
İLKOKULDA BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ
Okulumuzda 1. sınıftan itibaren bilişim teknolojileri dersleri yapılmaktadır. Eğitim dönemi içinde müfredatımız dâhilinde, “Bilgi ve İletişim Teknolojileri”, “Dijital Ürün Oluşturma”, “İletişim, Araştırma ve İş Birliği”, “Hesaplamalı Düşünme” ve “Etik ve Güvenlik” konuları; eğitim öğretim yılı başında FMV Ispartakule Işık Okulları Bilişim Teknolojileri Bölümü tarafından güncel teknolojik gelişmeler ve öğrencilerimizin ilgi, istek ve ihtiyaçları doğrultusunda şekillendirilmekte ve güncellenmektedir.
Maker ve robotik içerikli bilişim kulüplerinde de sadece tüketen değil, üreten bir nesil için çalışmalara destek verilmektedir. İlkokulda “algoritma ve kodlama” becerisini kazandırdığımız öğrencilerimiz, ortaokul seviyesinde kazandıkları bu becerilerin pratik uygulamalarını da yaparak bu becerileri tamamlayıcı nitelikte olan “robotik ve maker” içeriğiyle zenginleştirilmiş ders ve kulüp çalışmalarına devam ederler.
Bilişim Teknolojileri derslerinin konuları PYP temaları ile ilişkilendirilir ve diğer branş dersleri ile bağlantılı olarak ders planları hazırlanarak işlenir. Her PYP temasının ana fikri doğrultusunda ilgili etkinlikler yapılırken sorgulama hatları ile birlikte öğrenen profili özellikleri, anahtar kavram ve öğrenme yaklaşımları üzerinde durulur. Her PYP teması bitiminde öğrenci ürünleri toplanarak değerlendirilir.
ORTAOKULDA BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ
Ortaokul sınıflarımızda öğrenciler, “Bilişim Teknolojileri”, “Bilgisayar Sistemleri”, “İletişim, Araştırma ve İş Birliği” ve “Ürün Oluşturma” gibi konularla birlikte hem bilişim teknolojileri kavramlarıyla yakından tanışmakta hem de “Etik ve Güvenlik”, “Dijital Vatandaşlık”, “Siber Zorbalık”, “Güvenli Şifre Oluşturma” gibi önemli sosyal konularda yetkinliklerini ve farkındalıklarını artırmaktadır.
Programlama eğitimine yönelik olarak öğrencilerin “Algoritmik Düşünme”, “Algoritma Oluşturma”, “Ayrıştırma”, “Belirsizlikle Baş Etme”, “Çözümü Değerlendirme”, “Genelleme”, “Hata Ayıklama”, “İş Birliği İçinde Çalışma”, “Mantıksal Sorgulama”, “Neden-Sonuç İlişkisi”, “Otomasyon”, “Paralel İşleme”, “Sıralama”, “Soyutlama”, “Sistematik Düşünme”, “Veri Toplama”, “Veri Görselleştirme”, “Veri Çözümleme Becerilerini Geliştirme” çalışmaları yapılmaktadır. Aynı zamanda üç boyutlu tasarım ve baskı tekniklerini içeren yetkinlikler de müfredat içine yerleştirilmiştir. Öğrencilere, bilişim teknolojileri dersleri ve maker-robotik kulüplerinde programlama becerileri başta olmak üzere kazandırılacak olan bu teknik becerilerle hedeflenen temel gaye; teknolojiyi sadece tüketen değil, üreten bireyler, kendilerinin ve ülke geleceğinin mimarı “Genç Işıklılar” olarak yetişmelerini sağlamaktır.
Okulumuzun rehberlik ve psikolojik danışma bölümünde, öğrencilerimizin içinde bulundukları gelişim dönemi gereksinimlerine uygun rehberlik programları geliştirilerek uygulamaya konulmaktadır. Her bireyin akademik gelişiminin yanı sıra sosyal ve duygusal gelişimi öncelikli hedef alınarak bireyin ihtiyaçlarına dönük amaç ve yaklaşım olarak 'Önleyici ve Gelişimsel' bir rehberlik anlayışı benimsenmektedir.
Okulumuzun rehberlik ve psikolojik danışma bölümünde öğrencilerin,
• Kendi benliklerinin farkına varma ve duygusal anlamda içgörü kazanmalarına,
• Kendini ifade edebilme ve duygusal zorluklarla baş edebilme yetilerini geliştirmelerine,
• Sağlıklı bir özbenlik geliştirerek, problem çözme becerilerini kazanmalarına,
• Kendi ilgi ve yetenekleri doğrultusunda hayatlarını yönlendirebilen, çevresiyle iyi ilişkiler kurabilen bireyler olabilmelerine,
• Var olan potansiyelini fark edebilen ve kullanabilen bir kişilik yapısı geliştirebilmelerine,
• Temel sosyal becerilerini kazanmış, sağlıklı bir kişilik oluşumuna sahip "İyi ve Mutlu" bireyler olarak yetişmelerine katkı sağlamayı hedeflemektedir.
Okulumuzda uygulanan rehberlik ve psikolojik danışma çalışmaları, bireysel ve grupla psikolojik danışma ve rehberlik olarak hizmet vermektedir.
Tanıma ve Oryantasyon Çalışmaları
Fiziksel ve sosyal çevreye uyum çalışmaları ve öğrencinin ilgi ve yeteneklerini keşfetme amacıyla uygulanan çeşitli bireyi tanıma test ve teknikleri uygulanmaktadır.
Bireysel Görüşmeler
Duygusal ve psikolojik anlamda karşılaşılan çeşitli zorluklar, aile içi dinamikler, kendini tanıma ve duygusal alanda farkındalık ve içgörü kazanma, fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal açıdan gelişim ile duygusal kaynaklı yaşanabilecek akademik ve davranışsal problemler hakkında öğrenci ve velilere bireysel psikolojik danışma hizmeti verilmektedir. Bu hizmet diğer psikolojik danışma çalışmalarında olduğu gibi 'gönüllülük' ve 'gizlilik' esas alınarak, koşulsuz kabul ile okul, aile ve öğrenci işbirliğinde gerçekleştirilmektedir.
Grup Çalışmaları
Belirlenen bir tema ya da grubun kendi etkileşimiyle ortaya çıkan bir konuda, grup etkileşimini ve grup desteğini temel alan aynı gereksinimleri bulunan öğrencilerin bir araya getirilmesiyle gerçekleştirilen çalışmalardır. İletişim, duygusal farkındalık, öfke kontrol becerileri ve arkadaşlık ilişkileri gibi konular grup çalışmalarına örnek oluşturmaktadır.
Sınıf İçi Etkinlikler
Öğrencilerin eğitsel ve sosyal hedefleri gerçekleştirmeleri, okul hayatlarına uyumu güçlendirmek amacıyla ihtiyaca dönük ya da okul planı çerçevesinde sosyal becerileri destekleyici ve geliştirici sınıf içi etkinlikler yapılmaktadır.
Öğrenme ve Bireysel Destek Çalışmaları,
Öğrenme ve bireysel destek çalışmaları, öğrencilerin öğrenme süreçlerinde ve akademik becerilerini ortaya koymalarında önemli rolü olan bilişsel becerileri destekleyecek çalışmaları içermektedir. Öğrenme ve bireysel destek çalışmalarına dahil olacak öğrenciler, öğretmen, psikolojik danışman, aile gözlemleri sonrasında psikolojik danışman tarafından uygulanan envanter, test vb. uygulamaların değerlendirilmesi sonucunda belirlenmektedir. Psikolojik danışman yaptığı çalışmayı aile, öğretmen ve öğrenme destek uzmanıyla paylaştıktan sonra öğrenme destek uzmanı belirlenen alanlara yönelik çalışmaların olduğu programı planlamakta ve öğrenciyle belirli bir periyod içinde düzenli çalışmalar yapmaktadır. Bu süreçte çocuk-öğrenme destek uzmanı-ailenin birlikte çalışması, ailenin paylaşımı ve işbirliği oldukça önemlidir. Öğrenme destek uzmanı belirli aralıklarla veli ile görüşmeler yapmakta, öğrenci ile ilgili bilgi aktarımında bulunmaktadır. Ayrıca süreç içerisinde öğrenme destek uzmanı- psikolojik danışman-öğretmen de işbirliği içinde çalışmakta ve birlikte hareket etmektedir.
Mesleki Rehberlik
Bireyin kişisel özelliklerini, tutumlarını, ilgilerini, yeteneklerini, değerlerini, amaç ve sınırlılıklarını tanıyarak hayatına yön verebilmesi ve kendi kişiliğine uygun bir kariyer planlaması yapabilmesini hedefleyen mesleki rehberlik çalışmaları gerçekleştirilmektedir.
Seminer ve Bültenler
Öğrencilerin yaş dönemi özellikleri ve gelişimleri göz önünde bulundurularak ihtiyaca dönük ya da belli bir plan çerçevesinde, rehberlik ve psikolojik danışma bölümü tarafından ya da ilgili alanda uzman kişilerce çeşitli bilgilendirme ve paylaşım toplantıları düzenlenmektedir.
Veliye Yönelik Çalışmalar
Öğrencilerin duygusal zorluklarla baş edebilmeleri, akademik, sosyal ve davranışsal anlamda gelişim evrelerini sağlıklı bir şekilde sürdürebilmeleri, kendi kişilikleri hakkında farkındalıklarını oluşturabilmeleri ve karşılaştıkları problemleri doğru yöntemlerle çözebilme becerilerini geliştirebilmeleri adına anne babaların işbirliği ve desteği oldukça önemli bir yer tutmaktadır. Bu anlamda rehberlik ve psikolojik danışma bölümü, ihtiyaç duyduğu noktalarda veli ile iletişim kurarak, bireysel görüşme yapmak için randevu vermekte ve yaşanan sorunun içeriğine göre görüşmeleri düzenli olarak devam ettirmektedir.
Aile, okul, rehberlik ve psikolojik danışma bölümü üçgenini kuvvetlendirmek, anne babaları duygusal ve psikososyal alanlarda desteklemek ve bilgilendirmek adına ihtiyaç duyulduğu zamanlarda rehberlik ve psikolojik danışma bölümü tarafından, anne babalara ve öğretmenlere yönelik çeşitli seminer ve eğitimler düzenlenmektedir. Ayrıca belli aralıklarla anne babaların kendi iç dünyalarına dönmesini ve kendi duygu, düşünce ve tutumlarını keşfetmesini sağlayacak içerikte paylaşım grupları gerçekleştirilmektedir.
Tüm bu çalışmaların yanında velilere ihtiyaç duyulan ve öğrencilerin yaş dönemi itibariyle içerisinde bulundukları dönem özelliklerini, olası zorluklar ve baş etme şekillerini içeren yazılı doküman paylaşımları ve bülten çalışmaları yayınlanmaktadır.
Rehberlik ve psikolojik danışma bölümünün belirttiği bu amaçlar ve çalışmaların en etkili şekilde gerçekleştirebilmesi için velilerle gerçekleştireceği işbirliği oldukça önem teşkil etmektedir. Çocuğun gelişim süreci hakkında bilgi paylaşımı yapmak, sorularınıza yanıt almak ve görüşlerinizi bildirmek için rehberlik ve psikolojik danışma bölümünden randevu alıp görüşme yapabilirsiniz.