e-safety
21 yy.da çocuklar ve gençler hiçbir kuşağın sahip olmadığı büyük bir iletişim ağı olan internet ve sosyal medyaya küçük yaşta girmeye başladıkları için yaşları için uygun olmayan içerik ve paylaşımlarla karşılaşabilmektedir.
Bundan dolayı, her eTwinning projesinin temel amaçları arasında çocukları ve gençleri kendilerine çevrim içi alanda koruma sağlamak adına eğitmek gelir. Öğretmenler, öğrencilerine güvenilir kaynaklarla bu konuda bilgilendirme yapar ve etkinlikler sağlar.
Bu becerileri terimleştirmek adına dijital zekâ kavramı oluşturulmuştur. İngilizcede kısaca “DQ” olarak anılan dijital zekâ kavramı, bireylerin dijital hayatın zorluklarıyla yüzleşmelerini ve gereklerine uyum sağlamalarını olanaklı kılan toplumsal, duygusal ve bilişsel yetenekler bütünüdür. Bu beceriler, birbiriyle bağlantılı sekiz alanda toplanabilir:
1. Dijital kimlik: Kişinin çevrim içi kimliğini ve itibarını yaratıp yönetebilme yeteneği. Bu yetenek, çevrim içi kişilik farkındalığını ve çevrim içi varlığın uzun ve kısa dönemdeki etkilerinin yönetimini içerir.
2. Dijital kullanım: Kişinin dijital cihazları ve medyayı, çevrim içi ve dışındaki hayatı arasında sağlıklı bir denge tutturarak ustalıklı bir denetimle kullanabilme yeteneği.
3. Dijital korunma: Çevrim içi ortamda karşılaşılabilecek siber zorbalık, cinsel istismar amaçlı yaklaşım ve radikalleşme gibi tehditlerin yanı sıra şiddet ya da müstehcenlik bakımından sorunlu içeriklerle de başa çıkabilme ve bu tehditlerden kaçınıp etkilerini sınırlayabilme yeteneği.
4. Dijital güvenlik: “Hack”lenme, sahtekârlık, kötücül yazılım gibi siber tehditleri algılayabilme, verilerin korunması için en iyi eylemleri tanıyıp uygun güvenlik araçlarını kullanabilme yeteneği.
5. Dijital duygusal zekâ: Çevrim içi ortamlarda duygudaşlık yoluyla başkalarıyla iyi ilişkiler kurabilme yeteneği.
6. Dijital iletişim: Dijital teknolojileri ve medyayı kullanarak başka kişilerle iletişime geçebilme ve iş birliği yapabilme yeteneği.
7. Dijital okuryazarlık: Sayısal düşünme bakımından yetkinlik kazanmanın yanı sıra dijital ortamda içerik bulma, yaratma, değerlendirme, paylaşma ve ondan yararlanma yeteneği.
8. Dijital haklar: Özel hayatın gizliliği hakkı, fikrî mülkiyet hakkı, ifade özgürlüğü ve nefret söyleminden korunma gibi kişisel ve yasal hakları anlama ve savunabilme yeteneği.