“Dijital Vatandaşlık & Dijital Oyun ve Sosyal Medya Bağımlılığı” Konularında Bilgilendik
Dijital vatandaşlık ile ilgili oluşturulan önemli bir standart, ISTE (The International Society for Technology in Education) organizasyonuna aittir. ISTE, dünyanın farklı noktalarından üyeleri olan ve teknolojiyi ilköğretim ve lise çağındaki öğrencilerin etkin bir şekilde kullanmaları için eğiticilerin ve öğrencilerin dijital ortamdaki eğitim öğretim faaliyetlerinin geliştirebilmesine yardımcı olan bir organizasyondur.
Bunun için ISTE, eğitimde NETS (The National Educational Technology Standards) standartlarını oluşturmuştur. NETS standartları, öğrenciler, öğretmenler, yöneticiler, eğitim koçları ve bilgisayar eğitimcileri için ayrı ayrı oluşturulmuştur.
NETS, dijital çağda öğrenme ve öğretme kabiliyetlerinin geliştirilmesi ve dijital öğrenme ve öğretmenin tüm dünyada tanınır hale gelmesi için oluşturulan standartlar kümesidir. Dijital Vatandaşlık ve teknolojide öğrenme-öğretme süreçleri ile ilgili detaylı açıklayıcı bilgiler sunmasa da NETS, küçük yaşlardan itibaren dijital vatandaşlığın yaratıcı düşünce ile birleşip bilişim ve iletişim teknolojilerinde nasıl inovasyona dönüşebileceğine ilişkin bir şematik analiz sunmaktadır.
Biz de Bilişim Teknolojileri Bölümü olarak 26 Kasım - 7 Aralık 2018 tarihleri arasında öğrencilerimize “Dijital Vatandaşlık Haftası” kapsamında yukarıda açıkladığımız standartlara göre içeriğini oluşturduğumuz bilgilendirme çalışmaları yaptık.
Bilişim Teknolojileri derslerimizde hafta boyunca öğrencilerimizle dijital vatandaşlığın 9 modülü üzerinde çalıştık. “Dijital Vatandaşlık & Dijital Oyun ve Sosyal Medya Bağımlılığı” üzerine Bilişim Teknolojileri Bölümü olarak her sabah bilgilendirme sunumları düzenledik.
Ülkemizde de bu yıl Sağlık Bakanlığı tarafından da ele alınan dijital oyun bağımlılığı konusu hakkında öğrencilerimize genel bir bilgilendirme yaptık. Dijital oyunların içerisinde bulunan bazı uygulamaları öğrencilerimiz çok sık kullanmaktadır. Bu konu hakkında 6. sınıf öğrencilerimize ders içinde anket uyguladık ve sonucu da öğrencilerimizle paylaştık.
Hayatımızın teknoloji ile neredeyse bütünleştiği günlerde, bilinçli dijital vatandaşlar olarak hangi uygulamayı ne kadar süre zarfında kullanmamız gerektiği konusunda çalıştayda alınan kararlar hakkında öğrencilerimize bilgi vererek ne kadar eğitici oyunlar yaratıcılığımızı, problem çözme ve strateji kurma becerimizi geliştirse de dikkatli kullanılmadığı zaman bağımlılık yaparak siber zorba olma, ilgisizlik ve sosyalleşemem gibi olumsuz etkilerde yarattığını vurguladık. Bu konu hakkında ayrıntılı açıklamalar içeren “Dijital Vatandaşlık El Kitabı” hazırladık ve öğrencilerimize dağıttık.
İlkokul düzeyinde geçmişten günümüze hızla gelişen teknolojiden ve bu teknolojiyle birlikte gelişen dijital oyunlardan söz ettik. Öğrencilerin bu oyunları oynamak için ne kadar süre harcadıkları ve bu süreyle bağlantılı olarak dijital oyun bağımlısı olup olmadıkları sunum sırasında yapılan minik anketle ölçtük. Oyun bağımlısı olmamak için yapmaları gerekenlerden söz ettik.
FMV Ayazağa Işık Okulları
Bilişim Teknolojileri Bölümü