Stop Plagiarism
Nişantaşı Kampüs Kütüphanesi'nin bu yıl "Stop Plagiarism" kapsamında başlattığı bilgi okur yazarlığı projesi son hızla devam etmektedir. Bu proje kapsamında kampüs kütüphanemizde hem ilköğretim hem lise için değişen seviyelerde son teknolojik sistemler kullanılarak çalışmalar yürütülmektedir. İlköğretim için planlanan bilgi okuryazarlığı çalışmalarında hedef öğrenci kitlesi 5. Sınıf öğrencileri olup, lise seviyesindeki öğrencilerimiz için hedefte kitle hazırlık sınıfı öğrencileri ile 9. Sınıf öğrencileridir.
Bu çalışma Nişantaşı Kampüs Kütüphanesi Uzmanları Tülay Coşkun ve Sevgi BAKIR ile ilköğretimde Fen Bilgisi öğretmeni Banu Köylüer ve Sosyal Bilgiler öğretmeni Melek Duman Güngör ile lisede ise Edebiyat öğretmenleri Erman Karadan ve Derya Bilgin işbirliğiyle kampüs kütüphanesinde gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada kütüphane uzmanları ile öğretmen grup çalışması faktörünün önemi bir kez daha anlaşılmıştır. Çalışmanın öğrencileri için daha iyi kavranabilmesi açısından, çalışma kapsamında bahsedilen konulara yönelik olarak "Kaynakça Gösterim Elektronik Kitapçığı" hazırlanmış, hem öğrenciler hem ilgili öğretmenlerle paylaşılmıştır.
Öyleyse yapılan çalışmaların yelpazesi ve bu çalışmaların önemi nedir?
İlköğretim 5. Sınıf öğrencileri ve Lise 9. Sınıf öğrencileri için yapılan çalışmaların merkezinde "Akademik Dürüstlük" kavramı bulunmaktadır. Bu kavram doğrultusunda öğrencilerimize;
- Bir proje ödevi ve ileride bir tez yazımı nasıl olmalıdır?
- İntihal nedir? Telif hakları nedir? İntihalin yurtiçi ve yurtdışındaki yaptırımları nelerdir?
- İntihalden nasıl sakınabiliriz ve bir eserin yazarına neden saygı duymalıyız ?
- İntihalden sakınma kapsamında uluslararası standartta kullanılan kaynakça gösterim şekilleri nelerdir?
- Kaynakça gösterim şekilleri olarak özellikle ülkemizde sıkça kullanılan iki başvurma yöntemi olan MLA (Modern Language Association) ve APA (American Psychological Association) nedir?
- Akademik bir makale nasıl kaleme alınır?
- Akademik bir makalede beklenilenler nelerdir? Öz nasıl yazılır? Gelişme ve sonuç bölümünde nelerden bahsedilmesi gerekir? Bir makalenin ana hatları nelerdir ve bilimsel dil nedir?
- Araştırılan ve kullanılan bilgi nereden geliyor ve kanıta dayanıyor mu?
- Bilgi nesnel özellik taşıyor mu? Yoksa öznel bir bilgi mi?
- Kullanılan kaynakların yazarı doğru atıflarda bulunmuş mu? Bu bilgi nasıl test edilir ? ve ana kaynağa dönmek neden önemlidir?
- Yazım yanlışları ve kullanılan stillerde tek bir standartta sadık kalınmış mı?
- Bir makale ya da tez yazımında dikkat edilmesi gereken yazım teknik bilgileri nelerdir?
- İnternetten aldığınız bilginin güvenilirliğini nasıl test edersiniz? Bu kapsamda bir kaynağın güncelliği, o yazının ilgi uyandırma derecesi, doğruluğu ve amacı nasıl okuyucusu tarafından analiz edilebilir?
Yukarıda ki ana sorunsal çerçevesinde akademik dürüstlük ve akademik yazım teknikleri ele alınmış olup, 5. sınıflar için MLA, 9. sınıflar için daha ileriye dönük süreçler düşünülerek (lisans ve yüksek lisans süreçleri) APA stili kaynakça gösterimi anlatılmıştır.
Nişantaşı Kampüs Kütüphanesi olarak bu çalışmayla ana hedefimiz, uluslararası standartta yazılmış bir makalenin ne olduğunu kavrayabilen, bir metni nasıl analiz edebileceğini öğrenmiş ve alıntıyı yapmayı buna bağlı olarak kavrayabilmiş, bilimsel etiği benimsemiş bireyler yetiştirmektir. Bu çalışmalar, öğrencilerin ilköğretim ve lise sonrasında ki eğitim hayatlarında da birincil önemde karşılarına çıkacak temel bir konudur. Bu konuya şimdiden hakim olmaları ileride ki akademik hayatlarında başarılarını artıracak temel bir faktör olacaktır.